Thursday, July 18, 2013

Tanpa Ordinan Darurat Polis Umpama Bertugas Tanpa Taring... Gani Patail Sudah Kena Sekolah Ler Bro... Tahniah Zahid..!

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada Rabu meminta Peguam Negara melihat sisi lain polis yang kini menjalankan tugas tanpa "taring" susulan pemansuhan Ordinan Darurat (EO).

Beliau berkata hanya dengan cara itu mereka akan memahami beban yang terpaksa dipikul pasukan berkenaan dalam membanteras jenayah di negara ini.

"Kami tidak mahu menyanggah apa yang dilakukan oleh Peguam Negara untuk melakukan transformasi. Tetapi fahamilah tugas polis yang 'toothless', yang tidak ada gigi bila EO ini tidak ada.

"Jangan lihat dari segi perundangan sahaja, lihat dari aspek bagaimana masyarakat keseluruhan harus dijaga, bagaimana jenayah harus dibanteras dan hukuman harus dibuat kerana tidak semua perlakuan jenayah ada saksi dan bukti yang nyata," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri Majlis Berbuka Puasa Agensi Anti Dadah Kebangsaan, di sini, Rabu.

Sehubungan itu katanya, undang-undang baharu yang bakal diperkenal bagi menggantikan EO harus menyamai peruntukan EO bagi memberi kuasa kepada polis memerangi jenayah terutama membabitkan kes berat.

Menurutnya sejak EO dimansuhkan, kejadian jenayah berat meningkat 90 peratus dan membabitkan bekas penjenayah.

Beliau sebelum ini dilapor berkata susulan pemansuhan EO, lebih 2,600 tahanan di Simpang Renggam, Johor dibebaskan dan ada antara mereka yang kembali terbabit jenayah.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid turut meminta masyarakat memahami kedudukan polis yang semakin kehilangan kuasa.

"Kami bukan mohon simpati pada masyarakat tetapi fahamilah tugas polis, sebab kalau kadar jenayah naik polis yang kena (dipersalahkan), tetapi apabila polis tangkap, dilepaskan... kononnya masalah teknikal dan pendakwaan yang tidak kukuh," katanya.

Sebelum ini Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar juga meminta agar undang-undang baharu menyamai EO bagi membendung jenayah terutamanya membabitkansenjata api yang kerap berlaku kebelakangan ini.

Katanya ketiadaan EO dan tiada saksi yang tampil membantu siasatan menyebabkan penjenayah semakin berani melakukan jenayah yang radikal dan agresif termasuk membunuh menggunakan senjata api. - BERNAMA

9 comments:

Anonymous said...

Najib dengan Gani Patail ni dua melayu yang kita jangan percaya. Nak tanya Gani. Orang yang bunuh Altantuya sedang menunggu untuk digantung. Tetapi KENAPA MEREKA BUNUH Altantuya. Gani Patail mungkin ada butirannya.

Anonymous said...

NAJIB PONDAN PENJILAT JUBOR CINA
PATAIL SEKILO SEKATI ANAK HARAM
TAPI BAPAK HARAM SINAJIB YG LANTIK SETAHIL
NYAH KAU WAHAI NAJIB BANGSAWAN

MUHYIDIN ZAHID IDRIS HARON
3 PENDEKAR MELAYU
TOLONG SINGKIRKAN NAJIB PONDAN

Anonymous said...

aku sokong...class punya komen.

Anonymous said...

Cadangan PAU akan dtg Muhyiddin,(Presiden).Zahid (Timb. Presiden)
Kasi turun Najib & CO.

Anonymous said...

macam nak percaya pulak kes altantuya ni.ah jib dgn petai ghani ni ada apa2 nak disembunyike???

Anonymous said...

jgn cuba nak spin.. kalau tak dah lama nuor guna.... apa kata raja petra???? dan yg lain???? peguam muslim nuor yg dah lari dr nuor... semua tak mau tanggung dosa dgn nuor lagi...

saya juga mau perubahan besar dlm umno.. mau yg tegas berani dan utamakan melayu terutama melayu bawah.. jgn org lain yg bunuh tuduh org lain.. hukum bunuh jgn dipermainkan.. berjawab dpn Allah...

file AG byk dlm simpanan malaikat.. makin byk AG perap file.. semakin byk juga filenya disimpan dulu oleh
malaikat.. ingat semua termasuk saya..

Anonymous said...

AG tu balaci cinabeng... dah terbukti, patut disembelih jugak tu

Anonymous said...

ISA,Ordinan Dharurat,Akta Hasutan,Akta Kediaman Terhad dan lain lain telah dihapuskan oleh kerajaan Najib.Aktiviti jenayah,pembunuh upahan,perjudian haram,pelacuran,rompakan dan byk lg kebykannya didalangi kongsi gelap Cina dan India.Polis tidak lagi disegani dan ditakuti penjeyah..Pandai betul Najib mentadbir negara..Perdana Menteri paling Caca Marba kalut dan tidak tentu arah..Ah Jib Ghor dah jd duri dlm daging dan isi kulit bangsa Melayu.

hangkedee said...

Ah jib gor terbaik untuk Dapig.Lepas ini gua rasa abang abang Polis boleh bawa pistol air @plastik untuk kejar penjenayah.class la PM.