Wednesday, September 4, 2013

CINABENG Kongsi Gelap Sakit Kepala Sesak Nafas Apabila Zahid Hamidi Bikin Pihak Polis Lebih Bertaring...!

Draf pindaan Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 1959 yang sedang dirangka akan memberi kuasa yang lebih menyeluruh kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam aspek pencegahan jenayah. 

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ketika ini draf berkenaan diteliti oleh Jabatan Peguam Negara dan dijangka dibentangkan di Parlimen pada 23 September ini.

"Saya berharap polis akan lebih bertaring dalam tugas membanteras jenayah selepas akta berkenaan dipinda dan diluluskan kelak.

"Sehubungan itu, saya berharap akta tersebut mendapat sokongan pelbagai pihak termasuklah di kalangan parti politik pembangkang.

"Kita mungkin berbeza pendapat dan ideologi politik namun apabila menyentuh tentang keselamatan negara, kita harus ketepikan semua perbezaan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.


Ahmad Zahid berkata, pindaan itu lebih memberi tumpuan kepada langkah pencegahan jenayah.

"Antaranya, tahanan tanpa bicara selama 72 hari dengan kebenaran mahkamah akan dikekalkan bagi membolehkan polis menjalankan siasatan rapi.

"Selain itu, kita akan memastikan akta tersebut turut terpakai dan sah diamalkan di Sabah dan Sarawak kerana ketika akta berkenaan diwujudkan pada 1959, kedua-dua buah negeri itu masih belum menyertai Malaysia," jelasnya.

Menurutnya, kuasa membanteras dan mencegah jenayah yang sedia ada perlu diperkukuhkan selepas Ordinan Darurat (EO) dan Akta Kediaman Terhad (RRA) 1933 dimansuhkan.

Utusan Online....
Blog MIK melihat kesungguhan Zahid Hamidi ini benar benar telah mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pasukan PDRM. Syabas...!! Much awaited moment.

Tun Dr Ismail In The Making....

5 comments:

Otak geliga said...

Tak perlu lobi/kempen nak jd Naib Presiden....ni silap2 kalau tanding Tim Presiden atau Presiden UMNO mau menang ni.....hohoho

Anonymous said...

ZAHID NI BAGUIHHH
DIA ADA 2 TELOR KERAS

YG SI AH JIB GORBLOK
TELOR DAH LAH SEBELAH
YG TINGGAL SEBELAH LAK LEMBIK
DAH MAKAN TONGKAT ALI PUN MASIH LEMBIK
MELAYU YG UNDI DIA CINA GAK KAU TATANG

NYAH KAU AH J8B GORBLOK
NYAH SEKALI BINI PENYAMUN PENDIK LU
NYAH KAU SEPUPU HISHAM AMARAN
NYAH KAU NAZRI KITUL
NYAH KAU KJ LIBERAL
NYAH KAU IJAT LEMBU

6 JAHANAM PEROSAK BANGSA
6 PEROMPAK SAKAU DUIT NEGARA
6 ANJING TAK SEDAR DIRI
PTUIIIIIII

Anonymous said...

baru bertemu ruas...kalau yang dulu asyik cakap kita akan siasat tapi sampai sudahh....sekarang menteri tu di mindef plak haru2....najib jangan pikir sedara saja tapi kalau tak boleh buat keja buat apa?

Anonymous said...

yang sedang dirangka ... je pun ... bila siap baru boleh cakap.

Anonymous said...

Zahid ni bakal TPM selepas PAU 2013.. itu pun kalau Muhyidin dapat naik pangkat.