Monday, September 2, 2013

Ibu Dia Setiausaha Wanita UMNO Bahagian.... TETAPI Gadis Muda Kelahiran Famili UMNO Ini Jadi Tukang Basuh Berak Kit Siang Dengan Bangga Mahu UiTM Kita Gadai

Lahir dari famili UMNO....

Mak bapak dia kasi mentekedarah dengan bantuan UMNO, bagi dia wang saku belanja sekolah dengan bantuan UMNO, membesarkan dia dengan bantuan UMNO.

Sayang seribu kali sayang...., apabila anak ini semakin dewasa dia tidak diberitahu bahawa parti DAP bersifat chauvanist rasis tahap gaban, malah Pengerusi DAP pernah melaungkan "over my dead body" kalau nak tubuhkan Negara Islam.

Dalam wawancaranya, gadis melayu graduan UiTM ini menceritakan bahawa ibunya sendiri adalah Setiausaha Wanita UMNO di sebuah Bahagian! Namun kedudukan ibunya tak berjaya mendidik gadis ini untuk berjuang dalam sebuah parti melayu, sebaliknya mahu menjadi tukang basuh berak Bapak Chauvanist DAP....

Ulasan dari sahabat Blogger Akar Umbi;

Budak perempuan di atas bernama Dyana Sofya Mohd Daud dan merupakan Setiausaha Politik kepada pemimpin DAP Lim Kit Siang.

Dalam wawancara dengan Malaysikini, yang turut disiarkan di blog Lim Kit Siang, Dyana meluahkan kekecewaan terhadap UiTM, IPT yang dia memperolehi ijazah undang-undang kerana menghadkan kemasukan hanya untuk Melayu dan Bumiputera sahaja.

Dyana nyata tidak tahu asal-usul UiTM bahkan tidak tahu betapa susahnya anak-anak Melayu sebelum merdeka hingga ketahun 70an untuk mendapatkan pendidikan.

Ketika itu sekolah-sekolah menengah hanya terdapat di kawasan-kawasan bandar. Apatah lagi bagi anak-anak Melayu dari kawasan luar bandar terpaksa berulang-alik berpuluh km setiap hari, samada menaiki bas malah ada yang berbasikal.

Cuba tanyakan pada orang UMNO yang menyertai DAP, Aspan Alias dan Arif Sabri berapa jarak kampung masing dengan sekolah menengah aliran Inggeris yang paling berdekatan? Paling tidak, jawapannya pasti berbelas km. Maka tidak hairanlah ketika itu ramai anak Melayu yang tidak melanjutkan ke sekolah menengah.

Pada masa yang sama, Dyana tidak pula mempertikaikan kewujudan saingan UiTM iaitu Kolej Tunku Abdul Rahman yang mendapat bantuan kerajaan, tetapi asalnya adalah untuk anak-anak Cina melanjutkan pelajaran.

Bahkan Dyana tidak tahu betapa gaji permulaan yang diterima oleh anak Cina yang sekadar punya diploma kolej berkenaan, adalah mengatasi gaji permulaan anak Melayu yang memegang ijazah jika bekerja di syarikat-syarikat milik tauke Cina.

Ini bukan kenyataan rasis, tetapi adalah hakikat yang pernah dialami oleh anak-anak Melayu....!

Sepatutnya tidak apa yang patut dipertikaikan terhadap kewujudan UiTM yang khusus untuk Melayu dan Bumiputera. Seharusnya kekalkan dengan sistem yang ada.

Sedangkan pendidikan peringkat rendah melalui Sekolah Kebangsaan yang jauh lebih murah yurannya pun orang Cina lebih memilih Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan, masakan pula mereka akan memilih UiTM.

Sesungguh budak perempuan bernama Dyana ini belum kenal erti Roket sebenarnya.....

51 comments:

Anonymous said...

Masalah Melayu sekarang adalah bukan kerana bangsa lain mula bersatu tapi Melayu sendiri yang dah mula berpecah..bangsa lain tak kuat dan sebagus mana pun, cuma Melayu sendiri yang menjahanamkan Melayu..Melayu inilah yang suatu ketika dahulu mendapat bantuan sepenuhnya dari UMNO dan juga kerajaan Malaysia seperti kuota Bumiputera, melanjutkan pelajaran keluar negara juga projek dan tender-tender kerajaan..Melayu ini kelabu matanya dengan wang, di mana boleh mencari makan dan mendapat keuntungan di situlah ia akan hinggap..dan apabila tawaran wang dan pangkat yang lebih lumayan di tempat lain, maka Melayu inilah yang akan menjual bangsanya..Melayu ini juga asalnya datang dari kampung suatu ketika dahulu, namun kini mentalitinya bersifat liberal penuh dengan ketamakan dunia hanya untuk kepentingan sendiri..Melayu ini lahirnya terlalu senang dengan kehidupan sekarang tanpa perlu risaukan nasib anak cucu mereka..

Anonymous said...

dia kenal roket kat bawah je agaknya...

Alah muka ni ...jenis muka kejar duit je ni...bukan tau malu pun...

Anonymous said...

DIA RELA JADI PEJUANG DAP DARI PEJUANG MELAYU.
ADA MELAYU DALAMDAP DAH TAUBAT, MKITA TENGOK NANTI BILA PULA IA BERTAUBAT SELEPAS EDARI MARNA WARNI DAP.

Anonymous said...

itu wang bukan UMNO yang punya laa .. itu wang rakyat punya .. mak sama bapak sama-sama bayar cukai maa .. itu pon mau jadi isu kaa ?? bodoh punya olang ..

Anonymous said...

Famili masuk umno pun untuk mendapatkan pengaruh kalau nak mintak apa apa urusan pribadi nanti senang. Samada nakmasukkan anak ke u atau bantuan biasiswa senang nanti maklumlah ada pengaruh. Bukan ada perasaan pun untuk memperjuangkan agenda, ugama, bangsa dan negara. Sebab tu anak blh kerja dgn lim kit siang walaupun dasar yg dibawa oleh parti itu bertentangan dgn prinsip perlembangaan. Orang yang tidak mempunyai apa apa dalam umno susah payah nak dapat kan bantuan kerana tak ada kabel. Ini lah keistemewaan siapa yang menjadi ahli umno, lantak pi orang orang yg tidak ada apa apa. Orang melayu yg macam ini yg merosakkan parti umno berjuang untuj kepentingan pribadi untuk dunia.

Anonymous said...

Salam Merdeka,

Aku sebagai rakyat Malaysia yang bernaung di bawah Jalur Gemilang (bukan Sang Saka Haram Jadah!) berasa amat-amat malu dengan segelintir Melayu yang seperti ini...berasa amat terbakar dengan kenyataan DANGKAL, bersifat BODOH dan amat-amat memalukan yang keluar daripada sikap "ultra kiasu" yang diterapkan di dalam parti DAP. Amatlah sia-sia wang ringgit yang telah dibazirkan kerajaan untuk menternak BABI-BABI pengkhianat negara seperti ini....apapun, PAKATAN RAKYAT memang PAKATAN HARAM. Aku sebagai rakyat MERDEKA yang bernaung di bawah bumi yang bertuah dan berdaulat ini bersumpah akan memerangi habis-habisan ideologi sampah yang diterajui oleh Pakatan Haram ini. MATILAH DAN HANCURLAH PAKATAN HARAM DAP-PKR-PAS! Hidup RAKYAT!! Kuasa di tangan RAKYAT MAJORITI! Sekian, Salam Merdeka!

Anonymous said...

ketagih batang cina berkulup la tu.

Anonymous said...

muka lawa , tapi bodoh . jantan malang mana la jadi laki kau nanti.

Anonymous said...

Selera dia ni pada cina so anda sampah pada kami

Anonymous said...

MUNGKIN SEGALA RAHSIA UMNO MAK DIA YANG DEDAH KAN..WAKAKAKAKA

Anak Lenggong said...

Apa nak buat ..usapan kat bontot dia oleh kit siang dan guan eng lebih sedap daripada usapan dikepala oleh mak bapak dia..

Anonymous said...

pukimak pnya pnya sundal..ni lobang puki dh bg cina tua babi tu pakai la ni..tu yg syg sngt dgn cina babi..sesapa klau jmpa sundal ni rogol ramai2..pas tu jual kat bapak ayam...

Anonymous said...

Itu lah keadaan nya. Melayu sanggup jadi pecacai kepada cina. Dah banyak berlaku dan di lakukan oleh orang melayu. Budak betina anak pemimpin Umno ini baru nak berjinak2 dengan DAP ... biar kan.

Sekadar contoh : Telah ada Ulamak Besar Pas yang sanggup jadi pecacai kepada DAP dengan balasan undi daripada cina DAP kepada parti yang diwakilinya.

Pertanyaan : Menang kah parti dia ? Berjaya bentuk kerajaan kah parti dia ? Saya tak sentuh pasal perjuangan Islam parti dia.

Soalan Mudah : Menang majoriti kah parti Ulamak itu dalam Pakatan Rakyat ?

Yang Pasti : Ulamak itu dijanji mendapat pahala yang berlipat ganda yang akan di balas dengan balasan syurga oleh " Tuhan " Ulamak itu di atas kesediaan nya menjadi pecacai kepada DAP.

Kata2 Semangat : Jangan putus asa Tokguru " Ini Kali Lah " tak menjadi pada kali ini, mungkin ianya akan menjadi pada " Lain Kali Lah ".

Ha ha ha ... Tokguru tokguru tokguru, mudahan2 Tuhan aku Allah swt menunjukkan jalan yang benar kepada kamu. Tuhan aku Allah swt tak pernah janji pahala dan syurga kepada mereka2 yang undi DAP seperti mana yang di janjikan oleh " Tuhan " kamu.

Hamba Allah swt

Anonymous said...

Berak tak nak cebok la tu...perasan

Anonymous said...

Layak ke menjadi pemimpin UMNO jika ahli keluarga sendiri menentang perjuangan UMNO . Orang orang melayu menyokong UMNO demi kelangsungan perjuangan melayu tapi pemimpin pemimpin UMNO semakin membusuk.

Anonymous said...

Apa yang yang berduit tahu.?..Kami melayu yang miskin ni lebih memerlukan...orang berduit tak fikir kami yang susah nak sambung belajar sebab tak ada duit....Inilah dia contoh generasi Y yang terang-terang "bodoh" ... Susah tak pernah rasa , duit poket selalu penuh...Ada pikir kami melayu anak nelayan dan petani macam mana? Ada yang cerdik pon tak dapat masuk U...Kadang-kadang terpaksa minta bantuan cikgu masa sekolah dulu...Budak ni sungguh tidak bersyukur...

Anonymous said...

Lantak dia ler....lama2 nanti dia nie akan jadi tali barut

Anonymous said...

nampaknya keluarganya gagal mendidik dia mengenali pahit getir bangsa melayu merintih di tanah air sendiri ...
bayangkan seorang yang lahir dari darah umno gagal memahami aspirasi umno dalam memperjuangkan kelansungan bangsa melayu ...

bagaimanakah seorang melayu lain yang lahir dan jauh dari perjuangan umno .. aku rasa amat jauh untuk mereka memahami aspirasi perjuangan umno dalam memartabatkan bangsa melayu ...

dan aku jaid tidak hairan kini kenapa begitu ramai melayu liberal dalam umno yang sedang meruntuhkan asas penubuhan umno itu sendiri ...

Anonymous said...

Untuk menjadi peguam yg cepat kaya, mestilah menjadi penyokong pembangkang, lebih2 lagi jadi org kuat LKS. Lihat saja peguam2 pembangkang, semuanya kaya raya.

Dyll said...

Untuk menjadi peguam yg cepat kaya, mestilah menjadi penyokong pembangkang, lebih2 lagi jadi org kuat LKS. Lihat saja peguam2 pembangkang, semuanya kaya raya.

Dyll said...

Untuk menjadi peguam yg cepat kaya, mestilah menjadi penyokong pembangkang, lebih2 lagi jadi org kuat LKS. Lihat saja peguam2 pembangkang, semuanya kaya raya.

Anonymous said...

SIAPA PEDULI? AKU LEBIH HANDAL DARIPAD DIA. AKU BOLEH JATUH DAP BILA BILA MASA.BTW MARI KITA BERDOA MUDAH MUDAHAN SOFIA SEDAR DARI MABUK DIA.MAYBE SI LIM DAH BAGI DIA SYABU SAMPAI DIA LUPA DIRI.TAPI TAK KISAH MARI DOA BERAMAI2 SUPAYA DIA SEDAR NANTI.

Fikir Tajam said...

Nik Aziz kononnya ulama itupun diPERBODOHKAN oleh DAPigs...

Apalah sangat budak mentah yg perasan liberal konon ni...

Saifuddin Abdullah (politik baru LANCAU!) pun terpedaya dan megah dgn gaya baru konon..

Nazri Aziz yg diLANCAUCIBAIkan budak BABI Wee Meng Chee...

KJ yg menjilat cibai Regina Lee Malaysiakini...

Nazir Razak yg ENGGAMPANGKAN DEB idea bapak sendiri...

Azran Rani BALACI TONY ...

dan byk lagi Malay Jewish di luar sana yg tak sedar diri...

Kesian emak bapak yg membesarkan mereka...

Ini rupanya BALASAN thdp mereka

ah jib said...

rasa nak cabut tulur najib gor la sbb dia kasi naik itu halega minyak.

Anonymous said...

Memang pun tali barut ni

Anonymous said...

Stesen PETRONAS baru di Ipoh dah ada pekong...Dulu bila disebut Petronas...semua melayu yg berjaya berniaga...dasar jual melayu...

Anonymous said...

bodo punya umno! dari merdeka sampai sekarang puak2 umno lah yg dok gadai tanah melayu! puak-puak umno lah yg melingkupkan org melayu! tiba2 kau tuduh dap macam2.. walhal sekangkang kera pun puak2 dap x pernah jentik tanah org melayu! bodo, aku org melaka lah! tanah rizab org melayu, tanah org kampung tergadai sume tu keje umno!!! bukan dap!!! apa yg kau marah sangat dgn dap?! pastu kau ikut bontot soi lek!

Anonymous said...

Ini semua salah PAS. Dengan menyokong DAP, mereka telah hantar mesej yang salah pada anak2 Melayu yang jahil ugama. Betul kata ustaz yang keluar dari PAS beberapa tahun lalu, aku tak ingat namanya, yang bertegang urat dengan Nik Aziz kerana sokong DAP.Ustaz itu tak mau salam Nik Aziz kerana katanya nampak tangan Nik Aziz macam tangan syaitan...bukan kah dia dah kata, kalau Nik Aziz sokong DAP, anak2 Melayu akan jadi anjing2 DAP.

Inilah dia...

Juga salah ibu dan ayah yang tak beri didikan ugama yang betul.

Anonymous said...

Hampas....

Anonymous said...

Mcmna nak tobat, tiap kali butuh dap masuk puki dia maka tiap kali itu juga duit dap masuk poket dia.......betina sial.!!!

Anonymous said...

Ini Malaysia Melayu/Bumiputera punya laa.!!!.kalu bangsa asing/pendatang yg tinggal di Malaysia, berniaga ka, berladang ka, atau apa sahaja aktiviti yg dibuat dalam Malaysia mesti bayar sewa/cukai laa......UMNO sejak sebelum merdeka sehingga sekarang berfungsi mewakili Melayu/Bumiputera termasuk menjaga kepentingan dan hak Melayu di bumi Malaysia dan UMNO juga menerajui pentadbiran kerajaan Malaysia.....kalau kerajaan UMNO mahu buat UiTM kaa atau apa saja untuk tolong Melayu/Bumiputera, lu orang bangsa asing/pendatang apa mahu bising-bising pasal itu duit cukai lu orang bayar ka apa ka......ini hal serupa menumpang rumah orang laa....mana boleh selamanya free .....mesti bayar laa..

Anonymous said...

Anak produk kemodenan. Gamaknya solat dan Al-Quran pun dh x kenal. Wallahualam.

Anonymous said...

Malu jadi melayu bila baca komen2 kat sini. Korang semua yg mencarut2 tu tak layak lah mengaku melayu yang sepatutnya berbudi bahasa. Budak tu join parti politik, bukannya murtad. Kalau betul DAP tu jahat, makan rasuah & kikis duit rakyat, diorang berentilah. Itu pilihan dia sendiri, dia punye pasallah. Mak bapak dia pon dah hantar dia masuk Uitm kan..

Anonymous said...

Mak Dyana ni memang tali barut DAP. Tak usah heran la kenapa Dyana join DAP, sebab mak dia kecewa tak dapat tempat dlm UMNO. Tu pasal hari hari melolong mcm polong hilang tuan. Mak dia lagi bangga bergambar dengan LGE drp bergambar dgn org UMNO. Nak keluar UMNO takut kena sumpah seranah kawan2 and tak mungkin dapat ke mana2, so harap hulur anak dara pada kiasu LKS ni le...untung nasib timbul. Itu le perangai org Melayu yg dah termakan budi dengan Cina. tak sedor diri, belajar sampai dapat ijazah dari UiTM, dah lulus, ko kutuk pulak UiTM. Dasar bangsat & haramjadah. Aku tak halal kan sesen pun mak ko bagi ko makan duit hasil UMNO.

Anonymous said...

Sorang chinabeng p.pinang dengan bangga bagitau kami dia sekarang ada 11 buah stesen minyak petronas, 3 di p.pinang, lebihnya di Selangor dan KL.

Bukan sebuah! Petronas bagi 11 !!! woah...!!!

Anonymous said...

Dia masuk DAP sebab lulu join UMNO tak lapat projek / tender. Sikalang jadi pemberontak lorr.. Isap linkun kulup Kit Siang lagii best, maa..?

Anonymous said...

Oi bahlol. Yg jd kat perak tu bukan gadai tanah kat puak2 cina ke? Beratus ribu ekar. Perintah pun dlm setahun je. Kalau dpt 50 tahun mcm umno perintah. Mau nama malaysia ditukar jd cinasia. Bodoh py mangkuk ayun. Kalau jmp aku sepak je kepala kau.

jentayu

Anonymous said...

Hahaha sapa yg percaya cina x amal rasuah mmg bahlol lg bodoh mcm kamu. Rasuah da jd makanan cina. Sbb tu mmg di sektor swasta rasuah lg tinggi dr kjaan. Sapa yg majoriti kontrol sektor ni?

jentayu

Balqis Effendi said...

budak bodoh ni tk lahir seblm merdeka....klu dia lahir sblm merdeka aku percaya pasti dia tahu pahit maung kesusahan org melayu pada masa itu......kita org muda melayu yg ada pada hari ini mmg senang dan mudah apa saja kita nak semua mudah dpt anak sakit ada klinik 24jam klu lapar bersepah kedai2 makan di serata twmpat hospital klinik sekolah semua telah tersedia dpn mata ini semua adalah hasil usaha barisan masional yg diterajui oleh umno......sejak sekian lama generasi baru skrg berlagak bagus demokrasi yg diperjuangkan refomasi jahanam .....tk sedar dek untung.....pergi mampos org muda yg nak jatuhkan kerajaan .alhamdulilah aku org muda yg sedar dan tau berrerima kasih pada kerajaan harini ketentuan allah telah menentukan kerajaan hari ini adalah yg terbaik dunia semakin hari semakin membangun sudah tentu peningkatan hidup semakin meningkat setiap thn ......terima la hakikat kehidupan ini.......

ouh said...

Baik x yh sokong UMNO ngan bn sial nie.. korup lebih.. nk katakan UMNO perjuangkan melayu..wtf

Anonymous said...

Lu ingat lu melayu umno tolong lu ka?..
Benggong punya melayu...
berapa byk dah tanah melayu yg umno dah jual yg lu sendiri tak tau..
klu jual kpd bangsa lain walaupun rakyat malaysia takpelah. Bangsa asing rakyat asing pun bleh beli hartanah di malaysia.
suatu masa nanti akan ada negara baru yg dibangunkan sperti di palestin.
tunggu dan tengoklah nanti wahai macai umgok....

Anonymous said...

Brader, lu banyak buta lah. Rasuah sana sini, projek kerajaan selama ini juga Bumiputera yg sapu. Kenapa sampai hari ini masih banyak Bumiputera yang miskin?

Target dia orang bukan semua orang Melayu tapi segelintir kroni yang merogol kekayaan negara ini untuk kepentingan sendiri dan sangaja mengapi-apikan isu kaum, martabat, dan agama sebagai berita untuk menutupi perbuatan khianat mereka.

Cuba lah pergi ke Penang, tanya sama Bumiputera sana apa hak istimewa mereka ditindas?

Anonymous said...

Begitulah pemikiran orang melayu...tak buka2 tutup sampai kiamat..sya lebih sokong tindakan dyna sofya dpd melayu puak umno..

Anonymous said...

Sekarang org UMNO BARU la yg banyak melantak duit negara/duit rakyat...

Anonymous said...

Takkan Melayu hilang di dunia
~Laksamana Hang Tuah~
tiba2 teringat tali barut dalam cerita Sarjan Hassan :P

Anonymous said...

Takkan Melayu hilang di dunia
~Laksamana Hang Tuah~
tiba2 teringat tali barut dalam cerita Sarjan Hassan :P

Anonymous said...

Takkan Melayu hilang di dunia
~Laksamana Hang Tuah~
tiba2 teringat tali barut dalam cerita Sarjan Hassan :P

Anonymous said...

Takkan Melayu hilang di dunia
~Laksamana Hang Tuah~
tiba2 teringat tali barut dalam cerita Sarjan Hassan :P
bila pikir2 balik, banyak pengajaran rupenya yg aku boleh cedok dari cite P.Ramlee ni

Anonymous said...

Allah..Allah.,.Allah..macam2 yang aku baca komen2 atas ni..timbul persoalan dalam diri ni..'Ha ha ha ... Tokguru tokguru tokguru, mudahan2 Tuhan aku Allah swt menunjukkan jalan yang benar kepada kamu. Tuhan aku Allah swt tak pernah janji pahala dan syurga kepada mereka2 yang undi DAP seperti mana yang di janjikan oleh " Tuhan " kamu.' dari ayat mana yang ko petik?? Allah xpernah pun menurunkan ayat berkenaan orang kafir tiada hak dalam pentadbiran..sedangkan zaman Rasulullah SAW pun ada sejarahnye berkenaan pemimpin dalam kalangan orang kafir ini..dan Rasulullah memberikan penghormatan menziarahi orang kafir yang ingin dikebumikan. semua komen jenis mengutuk dan mengeji, dan kaitkan dengan kalimah2 suci 'Allah'..sedangkan, Allah tidak mendidik dan mengajar hamba2Nya untuk mengherdik insan yang lain, tidak kira bangsa dan agama..kita perlu teliti dari segala aspek, UMNO dan PR ni..masing2 ada pro & cons nye..come on laa..pmikiran matangla sikit..patutla Malaysia susah nak membangun dari segi akhlak dan pemikiran..perangai sendiri macam budak tadika..ingat, rezeki, hidayah, ujian, keburukan semuanya datang dari Allah..siapa kita nk mempersoalkan?? dy orang islam and melayu, jadi wakil DAP, so what?? orang pas yg berpurdah nk undi dia, so what?? UMNO 2 pun asalnye utk orang melayu..BN memperjuangkan orang melayu..tapi,npe masih menerima bangsa yang lain untuk join mereka?? think for both side k..ada je pemimpin UMNO yang islam dan tak bertudung, kenapa mendiamkan diri?? sebab mereka adalah UMNO?? mungkin dia masuk DAP ada agenda dia sendiri, siapa yang tahu?? melainkan Allah, tiada siapa yang tahu..jadi, simpanlah bahasa kesat anda..jangan anda pula yang dipersoalkan kelak..

Anonymous said...

bila org umno mula berbicara mengenai melayu...melayu dalam parti cina,stil melayu. cina dalam parti cina,confirm cina. kebodohan apakah umno ini??????

Sangat BENCI DYANA said...

Kerja di sykt majoriti cina dimana interviewer juga cina, team lead jugak cina sgt mencabar. Melayu dgn degree n fasih english diletak di belakang tetapi cina dgn hanya diploma, ckp manglish yg berterabur di letak di pejabat. Kalau UiTm dibuka kpd cina adakah ada tmpat Dyana skarang? Adakah tempat anak melayu maju? Sekarang melayu perlu berusaha KERAS utk duduk setaraf. Masih tak sedar lagi ke?