Saturday, October 26, 2013

DEYY TAMBI KAMALANATHAN....!! Lu Apa Punya Timbalan Menteri Laa Tambi

Bila kaum india bergama hindu sambut perayaan Thaipusam, banyak jalan jalan ditutup....

Hakikatnya kita terpaksa melalui sedikit kepayahan, perjalanan terkandas, ada kala menjadi lambat. Pergerakan kita akan terganggu. Tetapi sebagai warga negara yang faham erti toleransi, kita tak pernah pun mempertikai upacara sambutan keagamaan sahabat handai, kita semua faham maksud negara berbilang kaum berbeza agama!

Tersebar di media sosial kisah rakaman perbualan talipon diantara seorang PARIA yang kunuuunnya dia sedang menetap di luarnegara menalipon seorang Guru Besar di salah sebuah sekolah di Puchong.

Paria dari luar negara ini menyatakan dia tersangatlah tak puas hati kerana sekolah ini membenarkan ibadah qurban dijalankan disana. Namun begitu, jika kita dengar betul betul pada perbualan tersebut, Guru Besar sekolah itu ada menyebut bahawa pihak sekolah sudah pun maklumkan kepada semua guru dan pelajar yang berbangsa india bahawa program qurban akan diadakan.

Tindakan tersebut sebagai pemakluman agar mana mana guru dan pelajar tidak akan tersinggung dan mereka sedia maklum.

Malah Guru Besar tersebut juga ada menyatakan mereka sudah adakan mesyuarat dan guru guru bukan agama bersetuju dengan keputusan yang telah dibuat. Tetapi si pemanggil talipon iaitu Paria luar negara telah cuba membuat provokasi dengan mengajukan soalan 'apakah kaum cina bole sembelih babi disekolah..?"

Berkokok la pulak Timbalan Menteri yang bernama Kamalanathan untuk menjadi champion dalam isu ini.... Apakah pertandingan merebut jawatan MIC sudah semakin hampir..?

Kita ikuti apa yang disebut oleh Ustaz Maza dalam fbnya "namun dalam negara ini banyak lagi perkara yang tidak sesuai dan penyalahgunaan tempat; antaranya jalanraya bukan tempat perarakan agama seperti 'mengangkut berhala' atau menghempas kelapa sehingga mengganggu penggunakan pengguna yang lain atau mengotorkan tempat awam seperti yang dilakukan oleh sesetengah penganut agama tertentu"..

Anda dengar sendiri perbualan talipon tersebut;





7 comments:

Anonymous said...

NIE LA SEORANG MENTERI KABINET "TIMB MENTERI PELAJARAN PULA" YANG TAK TAHU BUAT HOMEWORK ATAU PEMALAS BUAT HOME WORK........

KALI KEDUA NAK JADI HERO TAMIL SELEPAS KES MAKAN DI TANDAS........

BARU MENETAP DI MALAYSIA KE? TAK TAHU AKAN IBADAH DI LAKUKAN DI HARI RAYA KORBAAN.....DAH PANDAI NAK CAMPUR TANGAN DLM AGAMA ISLAM AKIBAT SI PARIA YANG SEORANG YG BUAT KECOH.....

LEPAS NIE MINTA TIMB MENTERI PELAJARAN NASIHATKAN KAUM DIA AGAR TIDAK BERARAK DIJALANRAYA YANG SELAMA NIE MENYUSAHKAN RAMAI ORANG........TUNGGU PRU AKAN DATANG.......

Anonymous said...

Ngapa tak hendak buat kat Surau atau masjid berdekatan?

Anonymous said...

Aku anak jati KKB dan punyai ramai kawan dalam UMNO dan PAS.Aku nak kempen dari sekarang supaya tidak menyokong keling ni dalam ape jua pilihan raya jioa dia tidak membetulkan pendirianye mengenai ibadah korban orang2 Islam.I am serious about this. In fact we already had a few meetings among friends discussing what is the next line of actions and infact we have reached to conclusions which may not be favourable to the deputy minister of education.

Anonymous said...

X kan terus nk halang. Kan boleh di tambah baik. Keluarkanlah garis panduan yg lebih sempurna. Boleh minta jab haiwan, jab kesihatan dan majlis daerah utk pantau dan bantu.

Inikan soal mengamalkan ajaran agama persekutuan negara kita dan secara x langsung mendidik anak muslim dan bukan muslim. Anak muslim dididik dgn praktikal. Anak bukan muslim dididik yg islam adalah agama persekutuan negara yg mereka duduk. Supaya mereka tahu letak duduknya agama islam di negara ini. Supaya mereka faham akan hak keistimewaan kpd org melayu islam dinegara ini. Supaya bila besar nanti mereka tidak ikut jejak langkah sesetengah generasi skrg yg x habis-habis pertikai benda yg ada dlm perlembagaan negara ini.

Menteri kena bertegas. Jika tidak, tak mustahil anak-anak bukan muslim ini akan mula persoal ibadah khusus org islam seperti bacaan doa, membudayakan Al-Quran, puasa dan solat yg dilakukan di sekolah atau di jabatan kerajaan bila mereka dewasa nanti.

Dan anak-anak muslim akan bersikap appologetik walaupun dlm melakukan benda yg betul. Dan jgn terkejut jika ada anak muslim sendiri akan berkata, jika mahu berdoa, membaca Al-Quran dan bersolat pergilah ke surau atau masjid krn sekolah bukan tempatnya. Krn apa, krn si dewasa islam sendiri yg mengajar alasan itu kpd mereka skrg ini

Marapoo a/l manamari said...

Itu Taipusam mari itu jam banyak kalapa kasi pecah jalan atas juga, dia punya kulit,isi kalapa dalam juga banyak buang, kasi kotor dan busuk parit juga ada masuk...Islam juga ada cakap kaloo makanan itu jangan kasi bazir buang-buang, Tuhan Allah ada marah juga...

Jadi majoriti Malayoo juga ada tidak senang dengan bau busuk, membazir makanan sama itu buah seribu guna itu kalapa. Anak-anak Melayu juga ada tanya apasal itu buang-buang sama makanan, tidak bagus kalooo. Hak asasasi manusia juga ada cakap mau jimat makanan mencukupi sekelian manusia, jadi kena jaga alam sekitar juga kalooo.

Mantari Kamal ada faham??

Anonymous said...

Aku tengok kalau Hindu kata Lembu binatang suci kenapa lembu mereka buat hamba buat tarik kereta lembu. Patuntnya lembu naik kereta hindu yang tarik. Pelik betul. Sehubungan dengan itu hindu patutnya dilarang menggunakan kereta lembu.

Anonymous said...

Percayalah satu ketika nanti akan keluar arahan pelajaran Agama Islam tidak dibenarkan di sekolah kerana akan menyentuh sensitiviti agama hindu dan Budha. Kalau nak belajar Agama Islam belajar disekolah Agama dan kita tengok apa reaksi Timbalan Menteri Pendidikan. For sure dia setuju aje.