Monday, March 31, 2014

Dah 6 Tahun PKR Memerintah Selangor... Sibuk Sangat Berpolitik Akhirnya Di Selangor Paling Teruk Dapat Wabak Penyakit


Jika anda tinggal di mana-mana bandar besar di Selangor, masalah pengangkutan sampah dan pengurusan kebersihan merupakan masalah utama yang menjadi barah di dalam masyarakat di sini.

Walaupun telah ditegur banyak kali namun tiada tindakan yang telah diambil dari pihak berwajib. Terutamanya dari pihak berkuasa tempatan (PBT). 

Contoh utama yang dapat dilihat adalah di Bandaraya Shah Alam, Selangor. Walaupun merupakan ibu negeri bagi Selangor, Shah Alam berhadapan dengan masalah serius yang boleh mengundang kepada kematian.

Shah Alam adalah “lubuk” kepada penyakit Denggi. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dibawah kendalian Jabatan Penyakit Vektor, pada tahun 2012 hingga 2013, Shah Alam mencatatkan jumlah pesakit Denggi antara yang tertinggi di Malaysia.

Malah, boleh dikatakan majoriti kawasan di Shah Alam adalah kawasan hitam (black area) bagi penyakit Denggi yang dibawa oleh nyamuk Aedes. Pada tahun 2013 Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang terpaksa menampung ratusan pesakit Denggi dan Denggi berdarah.

Ini melangkau kemampuan hospital tersebut sehinggakan para pesakit terpaksa dipindahkan pula ke Hospital Sungai Buluh, Selangor. 

Itu belum lagi dikira dengan penyakit vektor lain seperti kencing tikus dan lain-lain. Negeri Selangor tetap menjadi juara di dalam statistik pesakit dan tiada tindakan yang dilakukan oleh kerajaan Negeri Selangor untuk membasmi secara langsung penyakit tersebut. 

Apa yang terjadi bukan kerana ketidakcekapan tetapi ianya terjadi apabila pemantauan tidak dilakukan oleh para pemimpin. Mungkin juga pihak berkuasa tempatan generasi Pakatan Rakyat lebih menitik beratkan dengan aspek menyaman rakyat yang melakukan kesilapan daripada membantu rakyat untuk terus hidup selesa di negeri ini. 

Memang benar, apa yang terjadi di sini sebahagiannya adalah disebabkan tindakan penduduk sendiri yang tidak mempunyai kesedaran dalam menjaga alam sekitar di sekeliling mereka. Namun begitu, apa yang pasti kegagalan pihak berkuasa tempatan untuk menyediakan fasiliti dan kempen yang mencukupi perlulah ditangani dengan segera.

Bukankah telah dilantik Ahli Majlis di setiap kawasan untuk mewakili penduduk yang sedia ada, tidakkah Ahli Majlis yang kesemuanya adalah ahli parti yang memerintah negeri terlalu lalai untuk membangkitkan perkara ini kepada PBT...? 

Ataupun, pihak berkuasa tempatan yang asyik sibuk menyaman dan menaikkan denda sehingga gagal memahami tugas asal mereka untuk memastikan keadaan alam sekitar di kawasan jajahan mereka bersih dan sihat untuk didiami.

Untuk makluman bagi mereka yang bukan penduduk di Negeri Selangor, selepas kejatuhan Barisan Nasional pada tahun 2008, seluruh kuasa dan bidang tugas telah diambil oleh para ahli politik Pakatan Rakyat.

Tiga tahun selepas kemenangan mereka di Selangor mereka tetap menyalahkan kerajaan Barisan Nasional diatas setiap masalah yang diajukan oleh rakyat. 

Kini sudah hampir 6 tahun Negeri Selangor Darul Ehsan telah ditadbir oleh mereka, apakah masih lagi salah Barisan Nasional sekiranya Pakatan Rakyat gagal dalam mentadbir negeri ini? 

Ataupun rakyat negeri Selangor telah selesa dengan pemerintahan Pakatan Rakyat yang lebih suka menternak nyamuk daripada menjalankan tugas sebagai pemimpin?

Apa pun jawapannya, kini negeri Selangor telah menjadi juara kepada penyakit vektor dan masalah alam sekitar yang amat kronik. 

Tahniah diucapkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat kerana berjaya merosakkan alam sekitar dan menambah lagi statistik kematian rakyat Selangor selama mana mereka telah memerintah negeri ini.

6 comments:

Anonymous said...

Hahahaha... nak salahkan umno jugak ke?..
Bukan takat denggi, sampah malah banyak lg masaalah selepas pakatan rakyat mentadbir selangor. Rumah urut tumbuh bagai cendawan terutama di puchong, air takde, cukai naik, gaji dia org naik mengalahkan pm, hubungan antara kaum tidak baik, suka.suka letak jawatan dan buat prk yg buang masa n duit. Parti yg mengamalkan nepotesim, mak.bapak.anak. Suka.suka ambil kroni keje dgn gaji mahal kat pkns.

mungkin ada yg nak tambah lg?

Unknown said...

Balasan ALLAH kerana pemimpin PR suka buat fitnah dan tidak tahu bersyukur..

Anonymous said...

wei air mana mana mana...janji keplala otak pakatan rosak.?..air air...kenapa orang bn diam mangkuk,,,,,air tak ada...kena tak bising...kenapa orang semua tak bising....kenapa????tak tahan tadak air...camni duduk utan macam lagi bagus.....negeri maju air yelek...maju kepala otak....woi air mana? khalid, air mana?

Anonymous said...

wei blogger semua...air takdak kenapa tak buat artikel...buat la, biar satu dunia tau...kalu mh punya , sebok nak jadi champion, itu air pun tarak boleh handle....wei khalid, air mana, camna nak mandi wajib? wei blogger, bukak la forum air, tak tahan......bodoh piang sapa yang tak buat langat 2 dulu...betul la lahir salah tempat....

Anonymous said...

Betol betol betol! Asyik promote air percuma........je. Sampai last last takdak air langsung. Sakit o ping gang, dock angkut air...

Anonymous said...

padan muka org selangor, sokong lg parti hantu raya