Thursday, May 8, 2014

Kalau UMNO Sokong Hudud.... MCA Nak Berambus Dari BN...?

Parti komponen BN berbangsa CINABENG iaitu MCA perlu membincangkan semula kedudukannya dalam parti andai UMNO setuju dengan pelaksanaan hukum Hudud, kata Timbalan Presiden MCA, Datuk Wee Ka Siong.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan moderator, Dr Maszlee Malik pada Wacana Sinar Harian siri ke-27 bertajuk 'Hudud: Bersediakah Kita?" di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf di sini, hari ini.

Maszlee bertanya kemungkinan MCA keluar dari BN andai Umno menyuarakan persetujuan terhadap pelaksanaan hudud.

"Kalau berlaku, sudah sampai masa kita bincang kedudukan kita dengan rakan sekutu," katanya.


Sebelum itu, moderator membangkitkan soal keputusan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamir Khir yang merupakan ahli UMNO telah membenarkan mana-mana negeri membentang Draf Hudud di Parlimen.


"Saya tidak setuju (dengan Jamil Khir). Tak kira siapa yang bawa dan disokong oleh siapa termasuk UMNO. Asas kita nak laksana ikut Perlembagaan.

"Jamil Khir tidak wakili BN. Bukan satu persetujuan yang diwakili BN," katanya.

KESIMPULAN MIK;

Ahli ahli UMNO beragama Islam.... Ini hak umat islam untuk menyokong perlaksanaan Hukum Allah berpandukan Al Quran.

Bukan main sibuk lagi kita nak jaga hak asasi minoriti, sedangkan sebagai umat islam yang kini majoriti - melayu islam dalam negara ini, dimanakah pula HAK asasi kita...?

Kalau MCA sama sama naik dengan DAP untuk menentang Hudud, pergi berambus laaa....!! Jangan jadi BANGSAT....!!

14 comments:

Anonymous said...

Org cina takut sgt dgn hudud apasal. Selama ni ada bikin maksiat sama org islam ka.ada curi duit org islam ka. Xda pun crita kita denga. Rasa saya yg takut sangat hudud ni orang islam sendiri apa lagi pemimpin yg pernah terlibat membuat maksiat... Tahukan siapa mereka tersebut.?

Anonymous said...


Insya-Allahu Taala , sama2 menegakkan hukum Allah tidak kira dari parti manapun ..asalkan kita ini Islam maka sama-sama bantu menegakkan hukum-hukumNya ...

Anonymous said...

Dulu kata kalau kalah PRU13 tak mau jawatan kabinet, tapi minta balik. So biarkan mca go away atau "let it go" macam lagu frozen tu. Berani tak, atau kejut saja? Yang aku paling takut ialah, pm kita pulak yang tergejut dan tarik hand brake,

Anonymous said...

MCA tak ada dlm BN pun tak apa biar PAS dan UMNO bersatu memerintah Malaysian

Anonymous said...

tu pendirian dia, bukan party, tapi kalau party dia nak keluar pun apa salah, banyak agenda lain yang kerajaan BN nak buat untuk rakyat yang loyal pada kerajaan..
apa nak takut HUDUD kalau hudud boleh jamin keselesaan semua umat, tak da curi, tak da rogol, tak da bunuh, tak da colek, tak da mabuk minum segelas mabuk se drum, kan ke aman Negara ni, dunia ni, tak takut rumah kena rompak, tak takut anak dara bini kena rogol...bukan kan hudud ada lah preventive devine law, dengar saja dah gerun, dah tentu ianya baik..apa matlamat hidup kita..tentu selesa, aman, cari rezki yang halal, ada rezki lebih bantu yang susah... bukan mahu hidup lama, tak kan sampai 100 tahun, jadi apa yang adandiri.. usia kita tu biar lah ada undang undang yang gerenti menjaga kehidupan kita...beban adalah pada kerajaan untuk pastikan rakyat cukup makan, ada kerja, meransang hidup rumah tangga yang baik...so apa takut hudud..kaki penipu, kaki balun kaki tutuh takut hudud sebabnya ...Tanya lah diri sendiri

555
orang takut hudud sebab orang yang suka buat salah, ada keinginan buat salah, tak kira salah kecil atau besar, salah fitnah tak Nampak tapi tetap salah, salah mencuri, merogol, menutuh salah besar, tapi undang undang sedia ada orang tak takut, boleh bayar, lawyer boleh putar belit..
.kalau betul nak selamat, anak bini bebas tak da orang ganggu bila pergi kedai, keluar taman dengan sopan, anak tak di colek, tak da puak mabuk letak kereta tengah jalan, hidup aman damai, hudud is the solution, bukan berat sangat hudud tu, nak jatuh hokum pun ada bicara, takkan ambil barang kerana lapar, nak bagi anak susu anak pun nak potong tangan, tentu ada undang hudud yang minta di bela pencuri tu sebab sahih dia ambil sebab tak mampu dan sudah berusaha, mungkin akan kata curi tetap mencuri hokum tetap hokum, tapi atas nama keadilan the right to live...mungkin hukumnya bukan berat, di maafkan saja dan di beri pula kehidupan yang baik supaya tidak mencuri lagi...tapi perogol, kaki tutuh, hobi menipu, kaki botol, mabuk merapu..dah tentu di kenakan hudud yang setimpal...ulang yang setimpal...nak mabuk dalam rumah tak kacau orang lain siapa peduli...itu kamu dengan tuhan kamu.
tak mahu ke kamu lihat Malaysia aman dengan hudud,...tak da orang nak curi kereta kamu, tak da orang nak pecah masuk rumah kamu, tak da orang nak colek anak bini cucu kamu...tak da orang nak maki hamun fitnah kamu,..bukan kah ini apa yang kita mahu hidup di dunia ini, aman damai
undang undang cicvil banyak kelemahan, orang tak takut, bayar saman, pakai lawyer putar belit, bayar denda beribu..tak jadi hal, jenayah terus berlaku,
tapi hudud, dengar saja dah gerun, dah dah tentu takut nak buat salah, so apa nak takut hudud...undang undang tuhan yang melindungi semua hak manusia...devine law that protect basic human right and needs..apa mau takut..

Anonymous said...

Kita Melayu Islam kasi check mate sama ini kafir..!!

AnakOmak said...

Tak payah nak ugut. Pergi je berambus!!!

Anonymous said...

Elok sangat lah kalau MCA nak berambus. Kita Umno tak rugi apa2 pun. Dayus teramat parti Umno jika menarik balik sokongan kepada Hudud yang bakal diusulkan oleh Pas nanti kalau hanya kerana ugutan daripada MCA. Jangan biar Najib sorang2 buat keputusan mewakili Umno dalam isu Hudud ini. Umno bukan milik Najib sorang tetapi Umno adalah milik Muhyidin Yasin, Jamil Khir, Zahid Hamidi dan kita ahli2 Umno yang telah memberikan peluang kepada Umno untuk membentuk kerajaan pada PRU13 yang lalu.

Ahli Veteran

Anonymous said...

MCA nak berambus biar pi berambus la. Duk dalam BN pun jadi biawak idup je..

Anonymous said...

kita sepatutnya memberi penerangan tentang hudud dengan apa jua ilmu yang kita ada, tak payah lah nak menghentam kaum kafir, dalam quran pun ada allah sebut, jangan kamu menghina mereka sebab nanti mereka menghina ugama mu, kita tahu islam itu benar, jadi sampaikan islam, kebenarannya walaupun satu ayat yang kamu tahu, semuga kita semua dapat petunjuk dari pencipta kita,..allah subhanahuwataalla

Anonymous said...

kita sepatutnya memberi penerangan tentang hudud dengan apa jua ilmu yang kita ada, tak payah lah nak menghentam kaum kafir, dalam quran pun ada allah sebut, jangan kamu menghina mereka sebab nanti mereka menghina ugama mu, kita tahu islam itu benar, jadi sampaikan islam, kebenarannya walaupun satu ayat yang kamu tahu, semuga kita semua dapat petunjuk dari pencipta kita,..allah subhanahuwataalla

Anonymous said...

Ai yaa mana ada cina sokong mca lagi. Semua sudah masuk dap ma. Mca mau keluar bn untuk kasi official saje. Itu mca punya leadership tala maluka cakap ini macam. Cakapla kalau tak ada 50% cina sokong mca/bn, mca akan dibubarkan. Itu macam la......

Anonymous said...

MCA tak pandang sangat isu hudud tapi menjurus kepada hubungan antara UMNO dan PAS jika hudud dilaksanakan. Kekuatan Islam dan Melayu bertunjangkan antara UMNO dan PAS. Sebab itu seboleh-bolehnya MCA diarahkan oleh DAP supaya memain peranan agar isu ini gagal. Terlaksana hudud akan membawa perubahan suasana politik Islam dan Melayu yang lebih gagah dan membawa petaka kepada MCA dan DAP (merekakan sama - telah diterjemahkan dalam PRU yang lepas)

Anonymous said...

Wa ingat haa ini mca aaa tak tau main politik ma. Dia ugut sana ugut sini tapi tak dak hal punya. Ahli pun tatak. Atas saja itu pun sebab mau tunggu pangkat sama wang saja. Main politik sebab wang kila macam politik wangla. Mca mau kuat mesti tunjuk ada sokongan bukan ugutan maa. Gerakan sudah bubarka? Tak de suara. Sekarang pari cina sudah ada manyak mca, gerakan, dap laknat dan pcm. Parti cinta malaysia ke parti cina malaysia. Mca punya olang mana tau main politik main wang pandaila.....