Thursday, July 3, 2014

PRU 14 - Sekiranya MELAYU Sudah TAK Mahu Undi BN.... Apa Akan Jadi Pada UMNO...?

Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad

Pada pandangan saya, hubungan antara kaum di Malaysia masih baik. Rakyatberbagai kaum masih menjalani hubungan seperti biasa. Tidak ada ketegangan di antara kaum dalam hubungan mereka seharian. Hubungan sosial di antara sesama orang Melayu juga baik, tidak kira apa parti politik mereka.

Apa yang berlaku semenjak PRU 12 ialah “political divide”. PAS, melalui janji syurga yang tidak perlu ditepati, mengkafirkan penyokong UMNO dan memburukkan pemimpin-pemimpin UMNO dan lain-lain, telah berjaya menarik sebilangan besar orang Melayu untuk menjadi penyokongnya, bukan lagi di kawasan pedalaman tetapi juga di kawasan bandar, bukan lagi dikalangan orang- orang yang berkelulusan Syari’ah tetapi juga di kalangan professional.

Ini telah melemahkan UMNO. Tetapi, selagi PAS kekal bersendirian dan tertumpu kepada negeri-negeri Pantai Timur, ia tidak menjadi ancaman yang serius kepada kerajaan BN di peringkat Persekutuan.
 
Keadaan berubah dengan penubuhan PKR. PKR telah berjaya menarik orang- orang yang kecewa, yang tidak mendapat tempat dalam UMNO, golongan oportunis dan yang marah kepada pemimpin-pemimpin UMNO tidak kira samada alasannya munasabah atau tidak.

PKR telah membuktikan bahawa ia hanya mempunyai satu matlamat iaitu berjuang untuk menjatuhkan Kerajaan BN untuk membolehkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai hasrat mereka, termasuk mengorbankan hak orang Melayu dan kedudukan agama Islam.

Melihat perpecahan orang Melayu, orang Cina khususnya, yang memang pandai membuat perkiraan, telah bersatu di belakang DAP, mengambil faedah daripada undi penyokong PKR dan PAS untuk menjatuhkan BN dan menjadi parti dominan dalam Pakatan Rakyat yang akan memerintah.

Negeri Perak selepas PRU12 adalah misalan yang baik. Wakil PAS dijadikan sebagai Menteri Besar menyebabkan penyokong-penyokong PAS merasa bahawa mereka telah berjaya menubuhkan sebuah “Kerajaan Islam”.

Maka bertakbirlah mereka disepanjang jalan menunjuk perasaan. Hakikatnya majoriti ahli Exco adalah ahli-ahli DAP dan merekalah yang sebenarnya berkuasa. Jika dulu “Pak Kadok menang sorak kampung tergadai, sekarang Haji Kadok menang takbir negeri tergadai.”

Semua ini orang melayu, khususnya dalam PAS, mesti sedar.

Melihat keadaan ini, NGO-NGO Cina mula menunjukan sikapnya yang sebenar: tamak dan “kiasu”. Mereka mula membuat tuntutan-tuntutan yang tidak berpatutan yang melanggar peruntukan-peruntukan Perlembagaan khususnya mengenai hak orang Melayu dan kedudukan Islam.

Tindakan Gereja Katholik juga sangat merbahaya. Semua perbuatan itu bukan sahaja boleh menggugat perpaduan negara, malah ketenteraman negara. Semua ini tidak berlaku semasa orang Melayu teguh di belakang UMNO. Perbuatan itu mesti dibendung.

Untuk itu Kerajaan hendaklah memikir semula mengenai keperluan mengadakan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Kita tidak patut takut kepada kritikan mengenainya. Singapura dan Brunei mempunyai undang-undang yang serupa. Tidak pula dikritik.

Apa yang dilakukan oleh Amerika Syarikat di Guantanamo adalah lebih teruk dari penahanan dibawah ISA. (Lihat Conflict of Interests Between Different Basic Rights dan juga Legal and judicial Transformation in Malaysia: http://www.tunabdulhamid.my.)

Disamping itu, kerajaan tidak patut terlalu berlembut apatah lagi takut kepada mereka sehingga tidak berani mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka. Tidak guna mempunyai undang-undang jika tidak berani menggunakannya. UMNO juga mesti berusaha untuk menarik balik pengundi yang telah lari kepada PAS dan PKR malah sanggup mengundi DAP kerana taat kepada PKR dan PAS.

PAS dan UMNO perlu berfikir untuk bekerjasama, sekurang-sekurangnya di peringkat Persekutuan untuk mempertahankan Kerajaan Persekutuan daripada jatuh kepada PKR dan DAP.
 
PAS mesti sedar bahawa perjuangan asal mereka adalah untuk Melayu dan Islam;
bahawa jika Pakatan Rakyat berkuasa DAP akan menjadi parti dominan, bukan PKR atau PAS;
bahawa PKR tidak boleh diharap untuk membela orang Melayu dan agama Islam;
bahawa DAP adalah lebih chauvinistic daripada MCA atau Gerakan;
bahawa PKR atau PAS tidak boleh mengawal cita-cita DAP seperti UMNO mengawal MCA atau Gerakan.
 
Maka jika PAS tidak mahu hak Melayu dan kedudukan agama Islam digugat, ia hendaklah berkerjasama dengan UMNO. Sebenarnya, diantara PAS dengan UMNO sudah tidak ada apa bezanya lagi.

Demikian juga tidak ada apa bezanya di antara Kelantan yang diperintah oleh PAS selama lebih kurang 40 tahun, dengan negeri-negeri lain di Semenanjung.

Malaysia selain daripada mengadakan kaunter bayaran berasingan untuk lelaki dan perempuan. Dulu Qari’ah haram mengambil bahagian dalam tilawah Al-Qur’an. Sekarang ia sudah harus!

Apa yang menjadi “penghalang” bukan ideologi tetapi kepentingan diri. Pemimpin-pemimpin di kedua buah parti takut hilang kedudukan, jawatan dan pendapatan masing-masing, jika bercantum.

Soalan: adakah itu asas perjuangan mereka?

Masalah ini pun boleh diatasi jika kedua parti bekerjasama untuk menubuhkan Kerajaan Persekutuan, selepas keputusan pilihanraya di Anak Negeri Sabah dan Sarawak juga patut sedar bahawa kedudukan mereka dalam Perlembagaan adalah serupa dengan kedudukan orang Melayu. Jika mereka mahu kedudukan mereka selamat, mereka hendaklah bersama-sama orang Melayu, UMNO dan BN.

Bahawa sebahagian daripada mereka beragama Kristian tidak pernah menjadi masalah. Mereka boleh terus mengamalkannya seperti biasa dalam Bahasa Kadazan dan sebagainya. Yang dibantah oleh orang Islam, terutama sekali di Semenanjung Malaysia, ialah cubaan untuk menggunakan kalimah “Allah” dalam bible dan upacara agama dalam Bahasa Melayu, kerana motifnya adalah untuk mempengaruhi orang Melayu menganut agama Kristian.

Ini jelas dilarang oleh Perlembagaan Malaysia. Jika PAS dan parti-parti Anak-Anak Negeri Sabah dan Sarawak boleh bersama- sama dengan UMNO dan BN, Kerajaan Persekutuan akan selamat walau pun orang Cina bersatu di belakang DAP.

Apabila mereka merasa bahawa keadaan itu akan merugikan mereka, mereka akan mula berfikir semula untuk berkerjasama denganBN. Orang Cina membuat perkiraan mengikut untung-rugi. Itu sahajalah prinsip kita sekali-kali tidak hendak meminggirkan orang Cina.

Semenjak PRU 1955, UMNO memberi kawasan-kawasan majoriti Melayu yang selamat kepada calon-calon MCA dan MIC semata-mata untuk memberi representasi yang lebih kepada mereka. Apa yang berlaku selepas PRU13 pun adalah pilihan mereka sendiri.
 
Pengundi-pengundi Cina yang berdiri sebulat suara di belakang DAP mungkin akan berfikir semula apabila mereka menimbang semula untung-ruginya.

Pengundi-pengundi India patut bertanya diri mereka samada Kerajaan Pakatan Rakyat akan menjaga kepentingan mereka lebih baik daripada rekod BN selamalebih daripada lima dekad. Umur PKR terikat dengan umur Dato Seri Anwar Ibrahim, tidak lebih dari itu.

Kerajaan mestilah bersikap tegas dan tidak melayan tuntutan-tuntutan melampau itu. Malah tindakan undang-undang hendaklah diambil terhadap mereka jika mereka melanggarnya.
 
Di kebelakangan ini, Kerajaan nampak seolah-olah takut mengambil tindakan undang-undang terhadap aktivis yang menyebabkan mereka semakin melampau.

Malah ada aktivis yang menghina lagu Kebangsaan yang bukan sahaja tidak dihadapkan ke mahkamah tetapi diberi bantuan kewangan untuk membuat filem yang memburukkan Malaysia.
 
Cuba bayangkan bagaimana Singapura akan bertindak dalam keadaan yang serupa. Seperti disebut tadi, Kerajaan mestilah memberi pertimbangan serius untuk mengadakan semula ISA.

Pelampau hanya faham ketegasan, bukan diplomasi. Pemimpin-pemimpin UMNO juga patut sedar diri. Sebenarnya UMNO sebagai sebuah parti Melayu berada diatas landasan yang betul. Yang dipersoalkan ialah pemimpin-pemimpinnya. Mereka, isteri dan anak-anak mereka dilihat sebagai hidup mewah di luar kemampuan mereka yang membangkitkan isu rasuah.

Saya dapati, politik wang dan tertutupnya pintu untuk “orang baru” memasuki dan memenangi apa-apa jawatan dalam hirarki UMNO adalah faktor utama mengapa kalangan profesional tidak menyertai UMNO. Mereka lebih mendapat tempat dalam PAS.
 
Jika hal ini berterusan UMNO akan ketandusan pemimpin. Hal ini telah pun dirasai.

22.04.2014
Bilik Cempaka
Wad 28, Hospital Kuala Lumpur

http://www.tunabdulhamid.my

11 comments:

Unknown said...

Nasihat yang sangat baik daripada Tun. Masalahnya Najib tak bijak dan tidak berpandang jauh.Dalam hal ini menjadi popular sangatlah tak baik.

Najib lebih pentingkan Cina daripada Melayu walaupun Melayu ynag meletaknya sebagai PM.

Kalau Najib masih berdegil, bangsa melayu akan tergadai. Pas juga patut bekerjasama dengan Umno demi bangsa Melayu dan Agama Islam. Cina DAP mahu Melayu kekal berpecah supaya perpecahan buat Melayu lemah.

Yang untung Cina. Adakah Najib mahu Melayu merempat di tanah air sendiri?

Anonymous said...

Untuk mengelakkan orang Melayu tidak mengundi BN pada PRU 14, Najib harus letak jawatan dan berundur keranan terlalu banyak kerosakan yang telah, sedang dan akan dibuat oleh Najib dalam mengejar undi cina yang dia tak akan dapat.

Anonymous said...

bg aku, kalau ada pihak lain yg mampu pertahan perlembagaan persekutuan (i.e. agama islam, hak org melayu, bumiputra etc), pihak tu yg aku akan undi. tp buka PR (bukan PAS, dan na'uzubillah, bukan DAP dan PKR). Mungkin ISMA, ILMU, dan kesemua NGO2 Islam kalau bersatu bawah satu parti, bertanding kesemua kerusi, aku yakin mereka akan menang. cuma harap takkan ada huru-hara.

Anonymous said...

Satu pandangan yg cukup benar dan tepat.Mungkin hanya Nik Aziz yg tidak akan bersetuju.

A. Halim Abdullah said...

Syabas Tun. Tulisan Tun telah lama berlegar dalam fikiran seya, hanya masa belum mengizinkan. Dan kebiimbangan akan menyentuh perasaan YAB PM. Hakikatnya ini lah realiti yang tidak boleh dinafikan dan setiap orang mesti responsif secara positif terutama YAB PM. Kepada rakyat Malaysia yang cintakan negara, fahamilah setiap patah tulisan Tun ini. Marilah kita bersama-sama kembali ke landasan yang betul dalam mendaulatkan Negara tercinta ini. Formula Malaysia yang kita gunapakai selama ini hingga berjaya memertabatkan Malaysia ke tahap yang ada pada hari ini janganlah kita musnahkan. Kepada semua anggota komponen BN dan PAS, jasa anda kepada perjuangan membina Negara Bangsa Malaysia selama ini sangat besar Teruskan perjuangan itu. Sekali lagi, Syabas Tun di atas tulisan yang sangat jelas, tepat dan realistik.

Anonymous said...

Sokong artikel ni...

A. Halim Abdullah said...

Syabas Tun. Tulisan Tun telah lama berlegar dalam fikiran seya, hanya masa belum mengizinkan. Dan kebiimbangan akan menyentuh perasaan YAB PM. Hakikatnya ini lah realiti yang tidak boleh dinafikan dan setiap orang mesti responsif secara positif terutama YAB PM. Kepada rakyat Malaysia yang cintakan negara, fahamilah setiap patah tulisan Tun ini. Marilah kita bersama-sama kembali ke landasan yang betul dalam mendaulatkan Negara tercinta ini. Formula Malaysia yang kita gunapakai selama ini hingga berjaya memertabatkan Malaysia ke tahap yang ada pada hari ini janganlah kita musnahkan. Kepada semua anggota komponen BN dan PAS, jasa anda kepada perjuangan membina Negara Bangsa Malaysia selama ini sangat besar Teruskan perjuangan itu. Sekali lagi, Syabas Tun di atas tulisan yang sangat jelas, tepat dan realistik. (Hj. Halim. Bangi).

A. Halim Abdullah said...

Syabas Tun. Tulisan Tun telah lama berlegar dalam fikiran seya, hanya masa belum mengizinkan. Dan kebiimbangan akan menyentuh perasaan YAB PM. Hakikatnya ini lah realiti yang tidak boleh dinafikan dan setiap orang mesti responsif secara positif terutama YAB PM. Kepada rakyat Malaysia yang cintakan negara, fahamilah setiap patah tulisan Tun ini. Marilah kita bersama-sama kembali ke landasan yang betul dalam mendaulatkan Negara tercinta ini. Formula Malaysia yang kita gunapakai selama ini hingga berjaya memertabatkan Malaysia ke tahap yang ada pada hari ini janganlah kita musnahkan. Kepada semua anggota komponen BN dan PAS, jasa anda kepada perjuangan membina Negara Bangsa Malaysia selama ini sangat besar Teruskan perjuangan itu. Sekali lagi, Syabas Tun di atas tulisan yang sangat jelas, tepat dan realistik. (Hj. Halim. Bangi).

Anonymous said...

rakan kami orang2 melayu bukan tak nak undi BN tapi bengang sangat dengan kepimpinan UMNO yang ada ni. UMNO akan hancur jika masih kekalkan corak kepimpinan. Bagi peluang pada golongan muda. Contoh mudah lihat maklum balas rakyat pda Ku Nan baru2 ini, zaman dah berubah dia masih bawa corak kepimpinan ala2 UMNO tokong zaman 80an dulu. kami sedar PR adalah pakatan yg hampas tapi kalau UMNO tak berubah... mungkin BN akan diubah

Anonymous said...

Salam! Sekiranya kita masih mempunyai Presiden UMNO yang bernama Najib maka bertambah liberal lah UMNO...

Anonymous said...

UMNO saya rasa tetap ujud walaupun sudah jadi pembangkang.UMNO sukar nak dibubar atau ditutup kerana masih ada ramai ahli dan jentera logistik yang besar . Masalahnya apa akan jadi pada MELAYU sekiranya BN jadi pembangkang yang pasti DAP akan jadi peneraju kuasa ketika itu.Seperti di Pulau Pinang bantuan pendidikan melalui Yayasan Negeri Pulau Pinang dah banyak milik cina,kawasan kampong melayu terutama dipulau pinang hari-hari diceroboh pemaju DAP ,kawasan peniaga melayu dihadkan ,azan dan mengaji Quran waktu subuh menguna pembesar suara dilarang d.l.l itu dinegeri yang DAP perintah kalau Malaysia melalui barua mereka seprti PAS dan PKR ,kamu fikir sendiri apa jadi pada melayu , melayu harus fikir isu ini .