Monday, January 12, 2015

Apa Pasal Ini Nyonya Banyak Angin....? Ada Udang Disebalik Mee...?

SUMBER

Ahli Parlimen (MP) Seputeh Teresa Kok Suh Sim mendesak Kementerian Dalam Negeri (KDN) meneruskan kaunter permohonan manual pengeluaran Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) sehingga masalah sistem atas talian dan bayaran MyEG diselesaikan. Beliau yang dipetik oleh akhbar tempatan berkata KDN perlu menjelaskan mengapa bayaran RM38 dikenakan terhadap perkhidmatan e-pembekal MyEG sedangkan permit sebelum ini dikeluarkan tanpa bayaran.

Bagi menjawab persoalan Teresa Kok, MyEG telah diamanahkan oleh Kerajaan untuk membuat dan menyusun pangkalan data berpusat (data dimiliki oleh Jabatan Imigresen) untuk pekerja asing (dengan izin dan tanpa izin), majikan yang sah, majikan yang mengaji pekerja asing tanpa izin dan majikan yang tidak mengetahui bahawa nama mereka telah digunakan untuk mendaftar pekerja asing tanpa izin.

MyEG diperlukan untuk pergi ke semua pejabat majikan yang sah untuk mengenalpasti premis pejabat mereka serta mengesahkan pengenalan biometrik wakil mereka yang diberi kuasa. Untuk pangkalan data yang bersih dan menyeluruh, satu pihak iaitu MyEG perlu bertanggungjawab untuk itu. Bayaran RM38 yang dikenakan MyEG untuk permohonan atas talian, adalah untuk menanggung kos operasi dan pengurusan perkhidmatan permit berkenaan.

Teresa Kok turut mempersoalkan mengapa purata levi RM1,755 untuk setiap pekerja atau jumlah agregat RM4.4 bilion kini telah dibayar kepada MyEG bukannya Jabatan Imigresen. Untuk menjawab persoalan beliau ini, MyEG telah mengumpul pendapatan bagi pihak Kerajaan sejak 14 tahun lalu berjumlah lebih daripada RM20 billion untuk cukai jalan, lesen memandu, saman polis dan perkhidmatan-perkhidmatan lain.

MyEG dipastikan untuk membuat kiriman wang (remittance) atas semua bayaran yang dibuat kepadanya kepada Akauntan Negara pada hari yang sama. Oleh itu, MyEG tidak membuat sebarang keuntungan ke atas dana yang diapungkan (interest on float). Di samping itu, MyEG dikehendaki menyediakan deposit bon kepada Kerajaan bagi memastikan pematuhan semua syarat yang dikenakan oleh Kerajaan.

Sebuah organisasi untuk menguruskan permit pekerja asing secara berpusat amat penting bagi Kerajaan dalam mengawal kemasukan pekerja asing tanpa izin. Kita boleh melihat pekerja asing di mana-mana dalam kehidupan seharian kita. Pergi saja ke sebuah kedai kopi atau mamak dan biasanya dikendalikan oleh pekerja asing.

Adakah gerai penjaja kecil sebenarnya mempunyai lesen untuk mengaji pekerja asing? Atau mereka semua adalah pekerja asing tanpa izin yang menafikan rakyat Malaysia untuk mendapatkan pekerjaan?

Bagaimana dengan kilang-kilang yang mengambil pekerja asing tanpa izin? Ianya tidak adil kepada perniagaan yang menghabiskan wang yang banyak untuk mengambil pekerja mengikut lunas undang-undang.

Kita juga telah mendengar cerita bagaimana pembantu rumah asing yang melarikan diri selepas bekerja untuk beberapa bulan. Majikan menghabiskan lebih daripada RM10,000 untuk mengupah seorang pembantu rumah, dan adalah sangat mengecewakan sekiranya pembatu rumah melarikan diri. 

Persoalannya, ke manakah pembantu rumah itu pergi? Tidakkah terlintas di fikiran kita terdapat sindiket yang membawa pembantu rumah ini untuk bekerja di gerai-gerai makanan. Mengapa Teresa Kok mahu memainkan isu ini? Apakah beliau mempunyai kepentingan atau cuba melindungi sindiket pekerja asing tanpa izin?

8 comments:

Anonymous said...

Sejarah telah membuktikan bahawa Kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka hancur berkecai dan tewas kepada Portugis hanya kerana penyelewengan dan tipu belit Bangsa MAMAK yang begitu berpengaruh di dalam Kesultanan Melayu Melaka. MAMAK ini telah berjaya mengadu domba, menabur fitnah, menikam dari belakang dan macam-macam helah, sehinggakan Pembesar Melayu bersengketa dan bergaduh sesama sendiri. Tipu helah mereka berjaya membuatkan Sultan hanya percaya dan memberikan kuasa kepada mereka. Banyak Pembesar Melayu kecewa dan berpatah arang..Hari ini, pusingan ini terjadi lagi sekali di dalam era Melayu Pasca Merdeka.. cuma sedikit perbezaan dengan peredaran masa dan suasana. Apabila Kedudukan Orang Melayu hari ini bukan lagi kuat, tetapi Golongan Melayu Kelas Atasan dan Menengah, di dapati sombong angkuh, marahkan Kerajaan kerana kecewa dengan sikap kerajaan Pemerintah Hari ini yang mengenepikan Kategori Orang-Orang Melayu Kelas Atasan dan Menengah.

Golongan MAMAK telah berjaya di dalam Agenda Tersendiri mereka pabila mereka telah Menguasai Majoriti Kedudukkan Tertinggi Jawatan di dalam Kerajaan, lihatlah di bawah:-

1. Ketua Setiausaha Negara - Tan Sri Dr. Ali Hamsa - MAMAK.
2. Ketua Setiausaha Perbendaharaan Negara - Tan Sri Dr Irwan Serigar - MAMAK.
3. Ketua Setiausaha Majlis Keselamatan Negara - KSN - Datuk Mohamed Thajudeen - MAMAK.
4. Ketua Polis Negara - Tan Sri Khalid Abu Bakar - MAMAK.
5. 1MDB yang bermasalah besar kerana berhutang BerBillion Ringgit juga telah melantik ARUL yang juga merupakan seorang MAMAK.
6. Ketua Pembangkang yang siang dan malam hari berfikir macam mana nak Menjatuhkan Malaysia iaitu DATUK SERI ANWAR IBRAHIM jugak seorang MAMAK.
7. Khairy Jamaluddin jugak begitu percaya kepada MAMAK melebihi Orang Melayu apabila kebanyakan orang kuat Khairy adalah MAMAK. dulu orang kuat Khairy adalah Reeza Merican pon seorang Mamak. rujuk weblink - http://parpukari.blogspot.com/2013/05/mesej-khas-untuk-khairy-jamaluddin.html ; http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2009/03/khairy-desperado-guna-taktik-azeez.html
8.Tabung Haji Dana Orang Melayu untuk Menunaikan Haji jugak diPENGERUSIkan oleh Datuk Seri Abdul Azeez - MAMAK juga. Mamk nie Gangster luma motor, manyak sombong sama Melayu..
baca weblink : http://no2azeezrahim.blogspot.com/ ; http://www.rockybru.com.my/2013/06/tabung-haji-gets-new-chairman.html= baca keluhan komen melayu.

Orang Cina di Malaysia sudah hidup begitu lama di Malaysia dan mereka sudah mengenali isi hati, tingkah laku dan adat resam orang melayu. Orang Melayu dikenali dengan berbudi pekerti yang tinggi, sopan santun dan berhemah tinggi. Sejarah Kerajaan UMNO Barisan Nasional kekal memerintah kerana Kebanyakkan Jawatan Tertinggi adalah dari kalangan Orang Melayu. Perubahan tidak percayakan melayu apabila Tun Mahathir mengatakan Melayu Mudah Lupa, walaupon Perdana Menteri Tun Mahathir seorang Mamak beliau dari jenis MAMAK yang boleh dipercayai..mungkin Genetik Melayu kuat padanya..kulit beliau pon bukan macam kebanyakkan Mamak. Orang Cina dah pon menunjukkan mereka tidak percaya pada MAMAK bila menolak Tun Dollah Badawi kerana kebergantunggan Pak Lah pada Mamak begitu ketara, Restoran Mamak naik bagai Cendawan tumbuh berkeliaran, menenggelamkan dan memakan bisness restoran cina dan melayu. (Org Cina banyak support bisness org melayu), bisness mereka banyak lingkop.

Kesempatan diambil oleh DAP mengelirukan Orang Cina dan Melayu Kebanyakkan supaya menuntut macam2 drp Kerajaan, jadi Najib dengan Bodoh dan Angkuhnya menghapuskan Akta Hasutan, Ordinan Darurat.... Cina Dap berjaya memutar belitkan isu dan Pemimpin Ulama PAS semuanya tertipu...Apakah mereka betul2 Ulamak..aiiish..tampak jelasnya BUKAN, tapi DAP melobi-loba mereka dan berjaya menengahkan mereka.

Kembalikan Orang Melayu didalam Pimpinan Utama Kerajaan.. Nescaya Orang Cina akan kembali menyokong Kerajaan BN UMNO.

Anonymous said...

kalau malas renew roadtax boleh jer guna runner.. tapi kena la bagi upah yang telah ditetapkan.. bayar saman kat myeg pun kena tambah sikit inikan pula nak renew atau daftar amah.. standard la tu ah so.. runner mau cari makan jugak..atau lu mau myeg duduk di bawah towkey.. kalau dia caj lu gerenti tak bising punya... kan..

Anonymous said...

Nyonya susah hati pasal Agensi Pekerjaan Cinabeng penyokong DAP sudah hilang bisnes..semua sudah masuk pengklan data myeg. siapa dibelakang myeg? dato? tansri? siasat tengok.

Anonymous said...

Apa laa kau monday12 ..kau tau tak mamak nie jiwanya lebih Melayu dari org Melayu sendiri merekalah yg mempertahankan maruah org dari diserang oleh puak2 saiber DAP kafir harbi..

Anonymous said...

dia marah sebab apek ejen insuran dh tk leh cari makan dh.bnyak yg dh telingkup.

Anonymous said...

Aku orang melayu/islam, penyokong totok umno dan kerajaan. tetapi dalam hal memberi monopoli pembaharuan permit kerja kepada MYeg aku langsung tak setuju kerana tidak adil. Kalau betul ini kerana penyelewengan agen-agen kenapa kerajaan tidak arahhkan hanya majikan sahaja boleh berurusan dengan kaunter imigresen dalam apa saja hal.

Anonymous said...

Kami majikan kerajaan keluarkan arahan hanya majikan boleh berurusan dengan imigresen. habis cerita.

Auwy Mohamad said...

You want to cook? I have recipes that are delicious and suitable according to your taste. Free!!

http://recipehatiku.blogspot.com/