Wednesday, March 18, 2015

Ini Bangkai Jangan Terbiar Lama... Nanti Baunya Busuk!

Pernah jadi Ahli Parlimen BN kununnya mahu jadi HERO...!

Entah apalah malanya nasib YAB Datuk Sri Najib apabila ada spesis spesis seperti ini dalam pimpinan UMNO...? Kununnya mahu pertahankan Nurul Izzah dengan menyebutkan tentang IMUINITI dalam Parlimen....

Apakah seseorang Ahli Parlimen boleh bercakap apa sahaja di Parlimen?

Imuniti atau keistimewaan yang diberi kepada seseorang ahli Parlimen di bawah Artikel 63 Perlembagaan Persekutuan bukanlah sesuatu yang bersifat mutlak, total dan bebas sepenuhnya sebaliknya masih mempunyai sekatan dan batasan tertentu.

Berdasarkan Artikel 63 (4) Perlembagaan yang menyatakan keistimewaan daripada dikenakan tindakan mahkamah ke atas apa yang dicakapkan ketika prosiding Dewan Negara atau Dewan Rakyat adalah tertakluk pada empat perkara.

Empat perkara tersebut ialah :

a) berhubung Artikel 153 iaitu hak istimewa orang Melayu,

b) Artikel 152 mengenai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,

c) Artikel 181 tentang raja-raja Melayu dan keempat,

d) perkara yang tergolong kepada definisi hasutan menurut Akta Hasutan 1948.

‘‘Maknanya jika yang dibangkitkan Ahli Parlimen itu menyentuh soal Artikel 153, 152, 181 dan hasutan di bawah Akta Hasutan, maka seseorang ahli parlimen itu boleh diambil tindakan di mahkamah atas apa yang mereka cakap dalam Parlimen.

Apabila anak sulung Anwar itu meroyan, meraban, melalak sewakyu berucap dalam Dewan Rakyat tempoh hari menghina Yang Arif Hakim Hakim dengan kata kata;
“…Dalam tunduk akur kehendak politik, para hakim jadi rakan jenayah pembunuhan, kebebasan integriti badan kehakiman. Mereka menjual diri mereka kepada syaitan, memperdagangkan nurani mereka demi jaminan kepada kebendaan dan jaminan jawatan,” ini ucapan Nurul Izzah di parlimen pada 10 Mac 2015.
Nurul Izzah telah menyentuh perkara yang berkaitan dengan perkara d) di atas bila menuduh hakim menjual diri mereka kepada syaitan.

‘‘Sebelum ini pun sudah ada beberapa kes salah laku ahli parlimen dalam dewan rakyat. Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding yang menyatakan imuniti ahli Parlimen bukan mutlak seperti anggapan umum sebaliknya tertakluk pada sekatan sebagaimana Artikel 63 (4).

‘‘Sebelum ini pun sudah ada beberapa kes salah laku ahli parlimen dalam dewan rakyat.  Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding yang menyatakan imuniti ahli Parlimen bukan mutlak seperti anggapan umum sebaliknya tertakluk pada sekatan sebagaimana Artikel 63 (4).
Mark-Koding
Pada tahun 1982, Ahli Parlimen Kinabalu atas tiket Barisan Nasional,  Mark Koding (gambar) pernah disabitkan kesalahan menghasut berikutan ucapannya di Dewan Rakyat, pada 11 Oktober 1978. Mark Koding mempersoalkan dasar kerajaan membenarkan sekolah Cina dan Tamil diteruskan di negara ini.
Mark Koding ketika itu menyokong penutupan sekolah-sekolah Cina dan Tamil serta menyatakan jika perkara tersebut melanggar Perkara 152 Perlembagaan, maka Perlembagaan perlu dipinda.
Ini ucapan yang telah disebut oleh Mark Koding :
Keadaan eksklusif dalam negara kita di masa ini adalah hasil daripada baik hati kaum bumiputra membiarkan sekolah-sekolah China dan India menggunakan bahasa mereka selepas Merdeka. Sekiranya tokoh-tokoh kita yang awal dapat meramalkan keadaan yang berlaku pada masa ini dan tidak bertolak ansur untuk menghapuskan pelajaran China dan Tamil sudah tentu kita tidak akan menghadapi masalah yang kita hadapi sekarang ini.
“Bagaimanapun, masih ada lagi masa untuk kita membaiki keadaan ini. Tindakan kita bukanlah mencerminkan tujuan dan kepercayaan tokoh-tokoh kita yang lalu oleh sebab mereka telah bertindak berdasarkan kepada keadaan yang wujud pada masa itu dan mereka dengan ikhlas mempercayai bahawa mereka telah dapat menyelesaikan isu tersebut. Mereka tidak dapat disalahkan dengan apa yang terjadi pada hari ini oleh sebab cabaran-cabaran yang kita terima hari ini bukanlah datang dari zaman mereka. Cabaran yang kita hadapi sekarang adalah tanggungjawab kita untuk mengatasinya”.
”Tuan Yang di-Pertua, masanya sudah tiba bagi Dewan yang mulia ini untuk memutuskan samada kita akan terus membenarkan sekolah-sekolah China dan Tamil dan bahasa-bahasa tersebut di papan-papan tanda di jalan-jalan raya di negeri itu. Saya, seratus peratus berpendapat bahawa kita harus menutup sekolah-sekolah jenis tersebut dan menyekat sama sekali penulisan papan-papan tanda dalam bahasa-bahasa itu.
“Sekiranya tindakan-tindakan ini kelak bertentangan dengan Artikel 152 Perlembagaan maka kita harus merombak Perlembagaan tersebut demi kepentingan rakyat dan negara. Kalau kita gagal melakukan hakikat ini bermakna kita menghampakan amanah yang diamanatkan oleh rakyat dan juga melenyapkan harapan dan aspirasi generasi baru kita yang tidak mahu melihat negara mereka dicap oleh identiti orang asing. Adakah kita mahu mengwujudkan identiti kita atas asas kemelayuan, kechinaan atau keindiaan. Saya rasa sudah pasti kemelayuan atau kebumiputeraan kerana tidak ada alternatif yang lain demi survival negara kita”.

16 comments:

Anonymous said...

MArk Koding.....SUNGGUH HEBAT! RESPECT!

Anonymous said...

Najib memang malang....

Anonymous said...

Kenapa biar bangkai ni bersuara...?

Tutup mulut dia cepat,

Ada yg berani buat.....

Anonymous said...

Kes Mark Kosong siapa AG..( Ada telor)..Kes Nurul izzah siapa AG..ada telor ke tidak..BAIK AG SEKARANG NI LETAK JAWATAN DAN BERUNDUR SECARA TERHORMAT..AKU DAH MELUAT DGN KERENAH AG NI...NAJIB BUAT LAH SESUATU KALAU MASIH NAK JADI PM...TOLONG LAH.

Anonymous said...

Ingatkan bangkai babi tadi....tapi mungkin ada orang kata apa bezanya....

Anonymous said...

Pembodek yg hanya tahu menumpang tuah ini mencari platform survival di dalam pakatan..mcm nurjazlan, khairi dll cuba menonjolkan sifat universal kononnya..

Nanti bila kalau2 tukar kerajaan boleh la ada jawatan dalam kerajaan baru..

Golongan munafuk ini masih belum memberikan sumbangan yg significant tetapi mencari popularity dgn kenyataan LEMBIK yg tiada pendirian..

zethro said...

Mark Koding hanya menyatakan perkara yang benar berdasarkan perlembagaan persekutuan tapi dikenakan tindakan pula. Nurul Izzah amat jelas menyatakan perkara yang melampaui batas kerana menduduh para hakim mahkamah persekutuan bersama dengan syaitan tapi diikat jamin pula.

Malaysia - The Bolehland

Anonymous said...

DSN adala ihsan paling bengap nak mampoi kerana masih mendukong biawak hidup iaitu Si Pudin kurap. DSN cerdiklah sikit, dah tahu Si Pudin kurap ni penjilat jubor Nuar masih nak bawa parasit2 ni kedalam UMNO, jahanam lah UMNO dari dalam keran kebahalul DSN selaku presiden.

tobeng said...

Hidup mark koding!!

izad12 said...

Kesalahan mark koding adalah kerana ingin merombak artikel 152 berkenaan keistimewaan bahasa melayu,bukan kerana kesalahan lain spt dirapukan lim guan eng.

Kesalahan izzah adalah kerana menuduh kehakiman negara tidak bebas.kehakiman adalah sebahagian cabang kerajaan.membuat ucapan yg boleh membawa kebencian kepada kerajaan adalah satu kesalahan menghasut...

izad12 said...

Saifuddin was being misleading if not malicious...

Anonymous said...

MARK KODING - sudah terbau WIRA BUMIPUTRA , TIADA CACAT ATAU KEPINCANGAN DARI UCAPAN BELIAU - KINI SUDAH AMAT PARAH DAN BERTANGGAPAN BENAR DARI ILUSI PEMIKIRANNYA KETIKA ITU . Kebimbangannya sedang diharungi di malaysia sekarang,,,,,
Dlm hal ini indonesia telah melakukan tindakan yg betul olih mendiang pak harto

Anonymous said...

Elok masukkan matmat ni satu bikik dgn oelieat...Ahgibgor sah bela bangkai.....ramia x benci dgn Ahjubgor,, kalau oilih Nuar dgn dia. RAKYAT OILIH NUAR Al JUburiI..but not Ahjibgor tuksng baca tek

Anonymous said...

MANA RBF??

Anonymous said...

Inilah rupa biawak dalam BN. Sebenarnya dia ni masih orang Anwar yang menyelinap dalam BN. Betul-betul bangkai. Dia ni dulu geng reformasi tegar Anwar Si Peliwat tu. Macamana BN boleh kutip balik, lepas tu boleh cakap banyak pula. Inilah rupa biawak yang cakap kepada seluruh rakyat Malaysia, Anwar ada berpuluh-puluh kotak rahsia yang nak dibongkarkan. Kami peduli apa dengan wakil rakyat bebas bercakap dalam parlimen, Tapi kalau dah tuduh badan kehakiman korup, itu sudah lebih. Badan kehakiman dan Raja Melayu bukannya di bawah Parlimen. Jadi confirmlah, kalau menyentuh dua bab ini dah jadi kes hasutan. Bodoh punya olang.

Anonymous said...

Ini bangkai yang pernah bersama Anwar ingin mendedahkan berpuluh kotak dokumen rahsia kerajaan yang tidak pernah kunjung tiba. Bodoh dan bangang. Bila dah menghina Raja atau Badan kehakiman memanglah dah masuk kepada hasutan kerana kedua-duanya bukan dalam bidang parlimen lagi.