Monday, June 15, 2015

Penyokong Tun Dr M Lega... Najib Beri Jaminan Isu 1MDB Akan Diselesaikan.

Datuk Seri Najib meluangkan masa lebih sejam menerangkan pelbagai isu antaranya 1MDB, cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selain turut menjawab serangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad

Najib memberi jaminan segala isu yang membelenggu kerajaan terutama yang melibatkan soal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akan diselesaikan tahun ini.

Jaminan tersebut diberi Perdana Menteri semasa beliau mengadakan pertemuan tertutup dengan jentera penerangan UMNO bahagian seluruh negara dan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di ibu negara. 

Ucapan YAB DSN di dalam Majlis Penerangan Perdana semlm lebih tertumpu kepada pencerahan mengenai beberapa isu semasa. Berikut adalah beberapa intipati dari ucapan beliau yang perlu difahami oleh seluruh warga Malaysia amnya dan orang UMNO khususnya.

1) UMNO tidak menghadapi banyak isu dalaman ketika ini.

2) UMNO berada di landasan yg betul namun perlu meningkatkan penjelasan mengenai beberapa isu semasa.

3) RMK11 merupakan salah satu agenda pemerkasaan Bumiputera dalam tempoh 5 tahun mendatang ini. Dan ianya akan menentukan apa yg akan dinikmati oleh rakyat.

4) Gunakanlah kebijaksanaan dalam menangani isu setempat supaya UMNO terus berkuasa.

5) Berdasarkan PRU yg lepas, UMNO telah menang lebih banyak kerusi berbanding sebelum ini.

6) Beberapa strategi telah digunakan antaranya kerusi milik Parti Komponen telah diambil alih oleh UMNO bagi memastikan kemenangan UMNO/BN.

7) Tiada salah mengenai polisi UMNO/BN. Agenda Pemerkasaan Bumiputera merupakan keutamaan UMNO sebagai dasar induknya. Sejajar dengan perlembagaan Negara dan UMNO itu sendiri. Dan selagi UMNO berkuasa konsep Malaysian Malaysia iaitu kesamarataan tidak akan diterima sama sekali.

8) Orang Melayu perlu bersatu dalam menyokong UMNO barulah UMNO akan kuat dan terus berkuasa dalam mentadbir negara.

9) UMNO mesti kuat. Melayu Islam perlu kuat supaya tiada yg boleh mencelah menganggu penguasaan ini.

10) Kini merupakan masa untuk bersatu. Jangan bergaduh sesama sendiri. Tiada apa yg tidak boleh dirundingkan. Dan kerana itu DSN musykil dengan tidakan Tun M.

11) Tiada kebaikan untuk berdebat kerana perkara itu tidak akan menguntungkan UMMO.

12) Presiden UMNO dipilih dengan perlembagaan paling demokratik dalam sejarah. Sistem kuota telah dihapuskan sama sekali. Pemilihan telah dilakukan secara demokratik dan sokongan ikhlas dari peringkat akar umbi. Nasib Presiden akan diserahkan secara bulat-bulat kepada perwakilan UMNO.

13) Perdana Menteri merupakan Presiden UMNO dan Presiden perlu dijaga dan dipertahankan kerana UMNO merupakan Parti berdaulat dan bermaruah. Ini soal prinsip.

14) Hanya UMNO yg membela Melayu dari dihina hingga jadi bermaruah.

15) Agenda Melayu dan Bumiputera masih panjang. Wawasan 2020 akan tetap direalisasikan. Kesinambungan agenda yg baik akan tetap diteruskan.

16) Isu Jambatan Bengkok telah dibatalkan di zaman pemerintahan Pak Lah lagi dan bukan keutamaan Negeri Johor. Kontraktor juga telah dibayar gantirugi. Tidak relevan memulakan kembali projek yg telah dibatalkan. Belanja 2 billion diperlukan untuk memulakan kembali Projek Jambatan Bengkok. Dgn RM2b adalah lebih baik dibina Perumahan Rakyat di Negeri Johor. Jambatan lurus dicadangkan untuk dibuat namun belum tiba masanya.

17) Spore ingin mengenakan caj pembangunan terhadap semua tanah Msia di negara tersebut. Namun DSN tidak bersetuju dan telah membawa perkara tersebut ke Mahkamah. Dan Msia telah menang kes tersebut. Sekiranya Msia tunduk dan takut kepada Spore, perkara tersebut akan didiamkan.

18) Dasar luar negara Msia bukan Pro Amerika. Kerana itu Msia berjuang mempertahankan Gaza dan menyokong Pergerakan Hamas yg dilabelkan pengganas oleh Amerika.

19) Msia ada pendirian. Ada masanya kita perlukan kerjasama Amerika dari segi pelaburan, teknologi dan pasaran demi kelangsungan perdagangan negara. Fahami dasar negara yg tidak pernah akur mengikut telunjuk sesiapa.


20) Isu 1MDB
 - Belum rugi lagi
- RM42b tidak hilang namun ianya adalah hutang.
- 1MDB mempunyai aset RM51b
- Aset BSI dan Cayman Island telah dipindahkan kepada sebuah syarikat yg diiktiraf "Double A" kepunyaan Abu Dhabi. Hasil perjanjian ini 1MDB telah berjaya menyelesaikan perjanjian dengan PetroSaudi sebanyak RM1b dan beroleh keuntungan RM488juta.

- Kerajaan akan umumkan dalam masa terdekat berkenaan lagi RM16.5b hutang 1MDB yg akan dilangsaikan.

- 1MDB punyai aset antaranya 15 buah powerplant termasuk di luar negara.
- Aset berupa Tanah TRX 70ekar yg akan dibina Terminal MRT terbesar di Msia nanti.

- Aset berupa Tanah Bandar Malaysia (TUDM Sg Besi)ada 500 ekar yg akan dibuat Terminal HighSpeed Rail ke Spore yg pastinya melonjakkan lg nilai hartanah tersebut. Secara tak langsung akan menambah kekuatan ekonomi setiap bandar- bandar kecil yg dilalui Keretapi Laju ini.

- Dalam beberapa bulan mendatang, Kerajaan akan buktikan hutang 1MDB dapat diatasi.

- 1MDB juga berperanan dalam membantu dari segi politik. Antaranya Program MyKasih, baikpulih rumah, Program Haji dan Umrah 1000 org setahun.

- Pembangkang jadikan ini isu dan senjata politik. Jangan UMNO turut ikut mainan pembangkang ini.

- Tunggu laporan audit negara dan dibentangkan kepada PAC. Kalau ada yg x betul tindakan akan diambil. Jangan jatuhkan hukuman awal melangkaui proses undang-undang. Jgn bersandarkan pada persepsi semata-mata. Kemukakan bukti.

  
21) Isu Altantuya
- Tiada kaitan langsung dengan DSN
- DSN telah 3 kali bersumpah mengenai isu Altantuya.
- Proses perundangan telah berlaku terhadap Sirul dan jangan diikutkan mainan politik Mahfuz Omar. Mahfuz pon ditolak dalam kepimpinan Pas. Takkan org UMNO nak percaya Mahfuz.

22) Hal peribadi terlalu banyak disentuh dan dikritik sesetengah org termasuk oleh bekas pemimpin negara. Antaranya:
- Isu perkahwinan anakanda DSN
- Isu isteri DSN

23) Semua perkara boleh dibincangkan namun setiap pihak perlu menghormati satu sama lain.

24) Kritikan sesama orang UMNO tidak langsung menguntungkan UMNO.

25) UMNO perlu dijaga kerana hanya UMNO terbukti satu-satunya Parti yg memperjuangkan dan menjaga Melayu dan Bumiputera.

26) UMNO perlu bersatu dalam memastikan kemenangan dalam PRU14.

-fowarded from whtspp group 

8 comments:

jgn jadi bodoh!!! said...

hahha..betoi dah lega..apa bala lagi nak dtg lps ni..

Anonymous said...

Hampehhh punya kenyataan....ptuihhhh!

Anonymous said...

Artikel bodoh. Siapa yang lega??? Kenapa ko ingat orang bodoh. Isunya sendiri belum Najib mengaku, macamana dia nak selesaikan. Ko ingat orang UMNO semua bodoh macam ko ke?

Anonymous said...

Isu Altantuya
1) Suruh Rosmah bersumpah sekali
2) Suruh Sirul mengaku dia menerima hukuman dengan rela hati dan sanggup membiarkan yang mengarah tu tidak perlu dihukum. Apa MOTIF Sirul??

Anonymous said...

wow..janji air liur!! semua selesai!! ni nak tanya kenapa audit xmasuk2 lg!! rasanya lps pru 14 br dapat tau kptusan audit

Labu8455 said...

Apa mende yang Najib jawab tu ? aku masih tak faham. Dia jawab soalan yang ditanya ka atau dia yang tanya dan jawab sendiri ?

Anonymous said...

Najib dah syok sendiri dan masih berangan-angan....
Sepatutnya isu 1MDB diutamakan.
Tidak perlulah nak kaitkan tentang UMNO, PEMBANGKANG, JAMBATAN dan lain-lain.
Najib kena jawab tentang 1MDB dengan tulus dan tidak memerlukan orang lain untuk menjawabnya

Anonymous said...

Mcm nota ringkas nk jwb soklan spm... Ko ingat ni menjawap soalan ke bahlol!!!... Skg aku x npk pon kat mna2 org menyokong Najib ni.... Semua tungu nk PRU je bg ajar skit set2 BN x sedar diri ni.